Musk již tradičně během oznámení finančních výsledků Tesly odpovídal spolu s finančním ředitelem Deepakem Ahujaou, technickým ředitelem JB Straubelem a několika dalšími lidmi z Tesly na otázky akcionářů, přičemž kromě shrnutí roku minulého prozradil též některé novinky, které Teslu čekají v tomto roce.
Elon Musk označil rok 2018 za největší výzvu a zároveň za největší úspěch Tesly v historii. Je známým faktem, že produkce Modelu 3 se potýkala s mnohými problémy, kvůli nimž Tesla málem zbankrotovala. Zániku firmy se ale v průběhu druhé poloviny roku podařilo zabránit a automobilka se teď soustředí hlavně na co největší efektivitu výroby (i z tohoto důvodu propouští téměř 3 tisíce zaměstnanců). Musk vyzdvihl „neuvěřitelnou“ práci všech zaměstnanců Tesly, díky nimž se Model 3 stal s téměř 140 000 prodanými kusy nejprodávanějším prémiovým vozem v USA. Tesla zároveň dominuje na americkém trhu s elektrickými vozy, kde její prodeje pokrývají 80 % celkových tržeb.
Ve čtvrtém čtvrtletí se Tesle podařilo snížit dobu výroby jednoho Modelu 3 o 20 % a právě tento úspěch byl důležitým krokem k tomu, aby si Tesla udržela u svého hlavního vozu slušnou marži i po zavedení levnějších verzí do prodeje (Musk letos usiluje o 25% hrubou marži). Musk dále uvedl, že automobilka momentálně provozuje celkem 378 servisních středisek, přičemž minulý rok jich Tesla otevřela 27, a k dispozici má dalších 411 mobilních servisních vozů. Ty tvoří z velké části elektromobily a provádějí jednodušší servis přímo u zákazníka doma či v práci. Dle Muska se tento systém těší velké oblibě.
Právě výstavba nových servisních center a rozšíření mobilního servisu jsou jedny z velkých priorit Tesly do roku 2019 (své středisko otevře Tesla též v Praze). Současná síť servisů měla loni problémy vypořádat se s náporem nových zákazníků, kteří si pořídili Model 3, ale Tesla usilovně pracuje na nápravě, servisy nově fungují na dvě směny a třeba v Norsku firma loni zdvojnásobila počet zaměstnanců. Musk zmínil také lepší logistiku, snížení nákladů a chytřejší servisní procesy. Například náhradní díly už nebudou primárně skladovány v centrálním skladu, ale zásoby nejčastěji používaných dílů budou k dispozici přímo v servisních středisích. Jako příklad „hloupých řešení“, které je potřeba napravit, slouží Čína, kam do nedávna chodily náhradní díly ze skladu v New Jersey. To by samo o sobě nebylo tak divné, problémem ovšem byl fakt, že i díly vyrobené v Číně byly nejdříve posílány do USA a pak putovaly zpět do čínských servisních středisek.
Kromě již zmíněného rozšíření servisu Musk během konferenčního hovoru jako další hlavní prioritu Tesly uvedl zvýšení prodejů o 50 %. Tesla tedy plánuje nárůst prodeje o více jak 100 tisíc kusů, a pokud se její plány vydaří, tak by za tento rok měla prodat něco kolem 350 tisíc automobilů. Musk ve svém prohlášení optimisticky uvedl, že by výsledné číslo nakonec mohlo být větší, ale 50 % je podle něj „velmi rozumné“.
K dosažení těchto prodejů bude potřeba navýšení výroby, automobilka výhledově počítá s kapacitou 10 tisíc kusů Modelu 3 týdně. Z tohoto množství by 7 tisíc vozů mělo být vyráběno v americké továrně ve Fremontu, kde momentálně probíhá téměř veškerá výroba automobilů Tesly (kromě baterií a některých dalších součástek). Tesla ve čtvrtletní zprávě upřesnila, že jednotlivé části výroby Modelu 3 už prokázaly schopnost vyrábět 7000 kusů týdně, ale automobilka momentálně pracuje na optimalizacích, aby tato výrobní kadence byla dlouhodobě udržitelná. Této mety chce Tesla dosáhnout do konce roku. Další 3 tisíce vozů pak má ke konci roku produkovat továrna Gigafactory 3 v Šanghaji, jež je momentálně ve výstavbě.
V souvislosti s rokem 2019 přišla řeč též na plánovanou expanzi do Evropy a do Číny. Dle Muska není největší výzvou výroba vozů a poptávka, nýbrž logistická stránka věci. Musk též uvedl, že optimisticky vidí dosažení zisku ve všech následujících kvartálech, ač je možné, že bude nízký. Během hovoru padl dotaz též na to, jak velkou vidí Musk poptávku po Modelu 3 s průměrnou cenou necelý milion korun. CEO Tesly stále považuje za realistické číslo v rozmezí od 500 tisíc do 700 tisíc kusů ročně za předpokladu, že se udrží silná ekonomika. V případě hospodářského poklesu by poté případná poptávka mohla klesnout až o 40 %. Musk také uvedl, že nově navázaná spolupráce firem Panasonic a Toyota na výrobě baterií nebude mít žádný vliv na Teslu a na její továrnu Gigafactory 1, kde automobilka společně s Panasonicem vyrábí baterie pro Model 3 a také své energetické produkty.
Během roku 2019 je očekáváno dosažení plně autonomního řízení vozů Tesly, přičemž automobilka už má v podstatě hotový kompletní Autopilot pro dálnice, včetně předjíždění ostatních aut a přejezdů na jinou dálnici. Dle Muska by za „pár týdnů“ měl proběhnout update, který umožní vozidlu, aby na dálnici samo měnilo jízdní pruhy (momentálně je potřeba potvrzení řidiče formou stisknutí blinkru). Tato funkce bude samozřejmě dostupná jen tam, kde to úřady povolí, dle Muska by ale mělo jít o USA a později snad celý zbytek světa.
Tesla pochopitelně interně testuje pokročilejší verze Autopilotu než ty, které jsou dostupné řidičům. Systém podle Muska momentálně zvládá poměrně bez problému zastavovat na stopkách, ale o něco horší jsou křižovatky se semafory nebo složitá parkoviště s chodci. Dle Muska Tesla zvládá všechny tyto situace ve „vývojovém módu“, automobilka si ovšem chce být jistá dostatečnou bezpečností. Neuronová síť momentálně učiní správné rozhodnutí v 98 % případech, Tesla ale potřebuje, aby její systém dosahoval téměř 100% úspěšnosti a byl „extrémně spolehlivý“. Stále platí dřívější prohlášení, že bezpečný Autopilot by mohl být dokončen koncem roku. Následně bude záležet na úřadech, kdy a kde povolí plně autonomní řízení.
V oblasti autonomního řízení padl dotaz též na konkurenci. Musk se vysmál odhadovaným hodnotám společnosti Waymo (Alphabet/Google) ve výši 175 miliard dolarů a na otázku, v čem je Tesla lepší, odpověděl, že jeho automobilka má velkou výhodu díky tomu, že již má na silnici kolem 300 tisíc vozů. Ty mají senzory, kamery a radary, které neustále sbírají data, což se hodí například v situacích, kdy řidič při jízdě s Autopilotem náhle převezme kontrolu nad vozem. Tesla pak na základě dat a videí snadno vidí, proč se Autopilot nechoval optimálně, a patřičně upraví software. Tesla tak má obrovskou „tréninkovou flotilu“ vozů, která by se podle Muska do roku a půl mohla rozrůst až na jeden milion vozů, přičemž systém se díky sbíraným datům neustále zlepšuje. Z dřívějška víme, že Tesly sbírají data pro Autopilot, i když systém není aktivní (tzv. stínový režim). Tesla tak může snadno analyzovat situace, kde systém detekuje, že se řidič zachoval jinak, než jak by se v dané situaci zachoval Autopilot.
Tesla chystá několik nových modelů svých vozů a Musk byl nejsdílnější ohledně chystaného Modelu Y. U něj se počítá s tím, že bude ze 75 % tvořen stejnými díly jako Model 3, díky čemuž se minimalizují náklady a případné problémy s výrobou, jelikož je Tesla má již vychytané. Pro srovnání, Model X měl se sedanem Model S společných pouze nějakých 30 %, což Musk označil za pochybení. Dalším krokem ke zefektivnění výroby je plánovaná produkce Modelu Y v továrně Gigafactory 1, kde doteď probíhá pouze výroba baterií, motorů a pár dalších komponentů pro Model 3, přičemž další výroba vozů pokračuje v továrně ve Fremontu. Celá výroba Modelu Y tak bude probíhat v jedné budově, díky čemuž Tesla počítá s nižšími náklady. Musk však dodal, že výroba Modelu Y v Gigafactory 1 je současný a pravděpodobný plán, ale ještě to stále není 100% jisté.
O přesná čísla produkce se automobilka nepodělila, každopádně Musk uvedl, že by prodeje mohly být o 50–100% vyšší než v případě Modelu 3. Je to z toho důvodu, že segment SUV vozů se v poslední době těší velké popularitě. Příprava výrobních strojů pro Model Y začne letos a výroba nízkých počtů tohoto vozu by měla začít začátkem příštího roku, přičemž ve velkém by se měl Model Y vyrábět koncem roku 2020. Rychlost postupného nárůstu výrobní kapacity během roku se však podle Muska špatně odhaduje.
Jerome Guillen, jenž má na starost program Tesla Semi, uvedl, že produkce těchto tahačů by měla začít též příští rok (původně měla výroba začít už letos). První kusy budou využívány pro vlastní potřebu Tesly, převážně pro přepravu dílů či aut. Bude tedy záležet na tom, kolik tahačů si Tesla bude chtít nechat, další zákazníci přijdou na řadu až potom (dle tvrzení některých firem, které mají Tesla Semi rezervované, by doručování mohlo začít ještě v roce 2020). Potenciálních zákazníků má Tesla dostatek, mezi držiteli rezervací je mimochodem též český internetový obchod Alza.cz, který si rezervoval čtyři kusy. Dříve se spekulovalo o tom, že by Tesla mohla u svých vozů Model S a X provést výměnu bateriových článků za novější typ 2170, které vyrábí v Gigafactory 1. Tyto vozy momentálně využívají baterie typu 18650, jež jsou vyráběny firmou Panasonic v Japonsku. Musk ovšem během konference prohlásil, že Tesla neplánuje provést upgrade baterií a nechtěl komentovat další vývoj Modelu S a X (podle uniklých informací by se tyto vozy každopádně mohly dočkat nového interiéru). S ohledem na baterie došla řeč také na verzi Modelu 3 s krátkým dojezdem – ač Musk osobně preferuje označení standardní dojezd. Tato varianta, jejíž cena by měla být 35 tisíc dolarů (necelých 800 tisíc korun bez daně), by mohla být na americký trh uvedena někdy v polovině roku, jde ovšem pouze o hrubý odhad.
Musk se též podělil o informace ohledně představení pickupu, který má být „něčím celkem unikátním“. Jeho odhalení by podle něj mohlo proběhnout ještě tento rok v létě.
Michal Lenc, Převzato ze serveru ElonX.cz, redakčně zkráceno.