Za ideální zaměstnání se obecně považuje takové, kdy člověk dělá to, co ho baví – a pokud za to dostane ještě zaplaceno, zní to skutečně jako sen. Dobrá práce nás motivuje k lepším výkonům, k dalšímu vzdělávání, ke hledání odpovědí na otázky. Ideální práce by nám měla dát pocit jakéhosi uspokojení – vědomí, že to, co dělám, má smysl, a proto se ji snažím odvést co nejlépe.
Čím je člověk starší, tím tato fáze odhodlávání trvá déle. Současní absolventi nemají problém vyměnit dvě nebo tři zaměstnání za rok. Chtějí si vše vyzkoušet, hledají to, co je v životě bude bavit. Čím je člověk zkušenější, tím je i opatrnější, protože si uvědomuje, že změna oboru není snadná. Často pak dospějeme až do fáze syndromu vyhoření, tedy stavu, kdy svěřenou práci odvádíme pouze z povinnosti, bez zájmu, možná dokonce i s nechutí. To jsou znaky toho, že je čas na změnu. Delší dovolená ani interní změny v týmu či ve společnosti obvykle řešením nejsou, dotyčný by se proto měl zamyslet nad tím, co je tím hlavním problémem, čemu by se chtěl věnovat dál a postupně se snažit svého cíle dosáhnout.
Těchto faktorů je opravdu mnoho a jsou velmi individuální. Těmi základními kritérii jsou firma jako taková, náplň práce a mzda. Na pomyslném žebříčku dále následuje pracovní doba, benefity a lokalita pracovního místa. Rozhodování uchazečů velmi často ovlivňuje také rodina a partneři, se kterými pracovní nabídky konzultují.
Často sami podvědomě tušíme, jaké jsou naše silné a slabé stránky, můžeme se orientovat podle našich zájmů, a postupně tak vylučovací metodou dojít k oboru, který by mohl být do dalších let perspektivní. K rozeznání klíčových schopností a dovedností lze také využít řadu testů, kvalitní osobnostní testy nebo koučing poskytuje řada konzultačních společností, vždy se jedná o placenou službu. Testy na internetu mohou napovědět, nicméně velmi často vás test nechá odpovědět na všechny otázky a výsledek zjistíte oproti jakési registraci nebo platbě, což vzhledem k anonymitě poskytovatele služby nedoporučuji. Je třeba ale počítat s jiným důležitým aspektem – měníme-li zcela obor nebo profesi, jsme opět na pozici začátečníka, což často znamená, že bude potřeba upravit naše finanční očekávání.
Čím více metod vyzkoušíme, tím větší je pravděpodobnost, že narazíme na to správné místo. Firmy inzerují hojně a z popisů pozic si uděláme lepší představu o tom, co která pozice obnáší. Mít aktuální a dobře připravený LinkedIn profil je nyní také zásadní, následně se můžeme přidat do profesních či zájmových skupin, popřípadě sledovat společnosti, které nás zajímají. Na pracovních veletrzích nejčastěji vystavují firmy, které nabírají „ve velkém“, výhodou je, že máme rovnou možnost pobavit se nezávazně se zástupci více společností na jednom místě a třeba porovnávat. Doporučení od známých je také skvělý způsob, získáte nejen detailní informace o tom, jak společnost funguje, máte ale i lepší vstupní pozici, protože člověk, který vás doporučil, o vás rovnou poskytl první – a zřejmě pozitivní reference.
Snít je krásné, ale nezapomínejme se držet nohama na zemi. Ne každý má dostatečné zázemí pro to, aby mohl zkoušet štěstí, zda se mu bude dařit tam či jinde. Říká se, že odvážnému štěstí přeje, ale také že štěstí přeje připraveným. Není dobré se pouštět do čehokoliv nového bez důkladného rozmyšlení a přípravy. Podnikání je samozřejmě také možnost, buďme ale připraveni na to, že málokterá společnost je výdělečná hned od začátku. Není nutné se snů vzdávat, ale ani trpět. Začít můžeme nějakým kompromisem, tedy přijmout takovou pozici, kde získám zkušenosti a prostředky, které následně využiji k realizaci svého snu.
Záleží na tom, jak zásadní požadavky pro pozici to jsou a jak vysoce je pozice kvalifikovaná. Nemá smysl reagovat na pozici, kde jen vzdáleně tušíme, co vlastně obnáší. Náplň práce nám musí být jasná a musíme mít základní předpoklady k tomu ji vykonávat. Co lze svým způsobem obejít, jsou požadavky na roky zkušeností, kde jsou společnosti ochotny ustoupit, pokud dotyčný prokáže danou dovednost na požadované úrovni. Nemá smysl bezhlavě posílat životopis na všechny strany, jen si tak snižujeme sebevědomí zbytečným neúspěchem.
Čím více toho o firmě víme, tím samozřejmě lépe. Základní informace získáme standardně na webových stránkách firmy, v internetových vyhledávačích pak zjistíme, co se kdy o společnosti psalo v médiích, jak sama společnost komunikuje navenek. Můžeme projít firemní sociální sítě – LinkedIn, Facebook, Twitter. Tyto informace je dobré si vyhledat ještě před samotným pohovorem ve firmě – uděláte si lepší představu o firemní kultuře a ukážete tak svůj zájem. Vždy zapůsobí velmi dobře, když prokážete, že jste věnovali čas přípravě.
Aktuální situace na pracovním trhu je taková, že každý, kdo pracovat chce, má možnost práci získat. Je potřeba reálně nahlížet na své schopnosti a možnosti, nepřeceňovat se, ale ani se nepodceňovat. To stejné platí o finančních požadavcích. Mzdy rostou ve všech odvětvích, nicméně společnosti nejsou ochotny a ani nemohou navyšovat do nekonečna. Mzda, kterou požadujeme, by měla být podložena faktickými úspěchy, nikoliv si ji stanovit na základě teoretických úvah.
Pokud plánujeme zcela změnit profesi, nemůžeme očekávat, že budeme zahrnuti nabídkami, aniž bychom se sami trochu přičinili. Pokud máme jasno, čemu se chceme věnovat, je dobré absolvovat například nějaký odborný kurz, abychom rozvinuli potřebnou schopnost. Potenciální zaměstnavatel tak vidí, že jsme pro změnu něco udělali, a pokud se nám podaří pozici získat, budeme se sami v začátcích cítit komfortněji.