Dva němečtí podnikatelé, vlastnící architektonické studio, se potýkali se soustavným znečištěním svých vozidel pohybujících se po stavbách. Jejich problém byl asi opravdu palčivý. V roce 1962 totiž patentovali první automatizovaný systém na mytí aut na bázi rotačních kartáčů. Ve snaze dosáhnout co největšího čisticího účinku experimentovali s mixem vody a pilin, později zkoušeli vodu s korkem. Ani jedna z těchto variant se neukázala být k vozidlům šetrná. Oba materiály se dostávaly škvírami do aut a nešly odstranit. Nakonec je napadlo využít kombinaci kartáče a vody s mycím prostředkem. Osvědčilo se a tento způsob je i po padesáti letech stále funkční.
Čisté auto je podobně jako vyleštěné boty a upravené vlasy dobrou vizitkou nejen každého gentlemana. Co však zvolit, pokud čas od času chcete dopřát svému vozidlu náležitou pozornost? Na výhody a nevýhody současných možností péče o vozový park jsme se zeptali profesionálů z automyčky Golden Silver Shine v Čestlicích.
Majitelé vozidel dnes mají k dispozici hned několik typů myček, které se od sebe výrazně liší. Základní dělení hovoří o kontaktních a bezkontaktních myčkách, samoobslužných boxech a ručních automyčkách.
Kontaktní myčky jsou vybaveny rotačními kartáči, které svým pohybem za pomoci vody a saponátu odstraňují nečistoty. Tyto typy myček naleznete například u benzínových stanic nebo obchodních center. Jsou pohodlné, levné a rychlé. Nicméně k našim vozům nejsou právě přátelské. Většinou stačí pár absolvovaných cyklů a na laku, a posléze i vzhledu auta, se nehezky podepíší. Viníkem mohou být nevhodné nebo špatně udržované kartáče, ale také abrazivně působící nečistoty v případě většího znečištění, pokud je zanedbán předchozí oplach. Nejsou rovněž vhodné pro všechny typy vozidel nebo jejich doplňků. Zpravidla zde vadí ochranné rámy, střešní boxy, zahrádky nebo antény. Zejména ty mohou způsobit závažný problém. Pokud se totiž anténa během mytí uvolní a namotá na kartáč, „ošlehá“ vám celý vůz cestou tam i zpátky. Před vjezdem do myčky si raději rovněž zkontrolujte, zda jsou okna a kufr řádně zavřeny. I malý otvor může způsobit nemilé překvapení.
Stále větší oblibě se dnes těší samoobslužné mycí boxy, kde si řidič může auto umýt sám pomocí tlakového proudu vody. Podle hodnoty vloženého obnosu se na určitý časový úsek spustí oplach čistou vodou nebo vodou s mycím prostředkem. Mytí není sice úplně dokonalé a chybí při něm finální úprava voskem, přesto jej někteří řidiči považují za nejoptimálnější řešení.
Jako houby po deští se také objevují takzvané myčky bezkontaktní. V tomto případě všechno mytí obstarávají vysokotlaké trysky, u posledních modelů i rotující a pulzující, které skutečně účinně odstraňují běžnou špínu. Mytí je velmi šetrné a voda se dostane všude, kam má. Navíc do nich mohou i offroady či jiná vozidla, která by do klasické myčky nesměla.
Pokud své auto opravdu milujete a chcete mu poskytnout tu nejlepší péči, doporučujeme zvolit kvalitní ruční automyčku. Oproti domácímu mytí s houbou, hadrem a kbelíkem, které rovněž může v důsledku nesprávného postupu či nevhodných přípravků způsobit drobné vady na kráse vašeho vozu, garantuje tato varianta odborné, šetrné a kvalitní umytí s využitím profesionální kosmetiky a mycích zařízení. Velkou výhodou těchto myček je také fakt, že péče není omezena jen na exteriér vašeho vozu, samozřejmostí jsou zde i programy zaměřené na jeho interiér. Svého miláčka si pak můžete převzít v té nejlepší kondici, téměř jako by právě sjel z výrobní linky. Vy si zatím vychutnejte svou kávu či se věnujte pracovním záležitostem.
Ruční mytí je rovněž variantou pro majitele větších vozů, tedy SUV, dodávek atd., které jsou náročnější na očistu už vzhledem k jejich využití. Do Golden Silver Shine se také rádi vracejí majitelé luxusních vozů, jako jsou například Lamborghini, Porsche, Ferrari, Corvette nebo limuzíny z hotelových komplexů. Pro pracovníky myčky je to nejen vynikající vizitka, ale především potvrzení toho, že svou práci dělají dobře, a tak by tomu mělo být všude.
S blížící se zimou si řada z nás klade otázku, zda je mytí v tomto období vhodné. Odborníci jednoznačně doporučují se i v zimě o auto dobře starat a mytí se nevyhýbat. Naopak do myčky zajíždějte ještě častěji, teplota by však neměla klesnout pod -5 ⁰C. Před zimou nechejte karoserii ošetřit takzvaným „tvrdým voskem“, který chrání lak automobilu před nepříznivými vlivy. Pokud se špína na autě usadí a vytvoří silnější vrstvu, natahuje do sebe vodu, v zimě i se solí. Důsledkem toho se pak na choulostivých místech, jako jsou podběhy, podvozek, blatníky, hrany karoserie, spoje nebo plastové lemy, u moderních aut může objevit koroze. Automobily jsou dnes sice vůči agresivním materiálům, jako je sůl z posypu silnic, chráněny mnohem lépe než v minulosti, stále je však nutné je z nich pravidelně smývat. Prodlouží to životnost nejen nových, ale i starších aut.
Karoserie nových aut jsou dnes lakovány a ošetřeny tak, aby jim kvalitní automyčka, používající vhodnou autokosmetiku, neublížila. Opatrní však buďte u karoserie opravované a nově lakované. Vždy se zeptejte lakýrníka, za jak dlouho smíte do myčky zajet, abyste jeho předčasným umytím svému autu neublížili.