Zákaznická linka
+420 777 690 800
Po–pá: 9–18 h
Aktuální časopis
Přihlásit

Kultura stolování: Jak se chovat v restauraci?

Pravidla etikety nepatří jen k diplomatům a večeřím ve vyšší společnosti, ale i my všichni bychom měli v restauracích dodržovat mnohé zásady, abychom nepůsobili jako nevychovaní neandrtálci. A chování na úrovni by měla splňovat také obsluha – i podle toho poznáte kvalitní restauraci.

Začneme hned vstupem do restaurace – vždy by měl jako první vcházet muž. Naopak ke stolu první usedá žena, dávejte si při tom však pozor, abyste nešoupali židlí po zemi a nezpůsobovali tím nevhodné zvuky.  Samozřejmostí je, že si při jídle ústa otíráme ubrouskem, sedíme zpříma a nerozvalujeme se jako na gauči při fotbalovém zápase. Lokty neopírejte o stůl, sklenici držte za stopku a obzvlášť velkou pozornost věnujte správnému příboru. Pokud se totiž rozhodnete pro několikachodové menu, dostanete k němu také různé druhy příborů. Stačí si pamatovat jednoduchou pomůcku: začínáme vždy příbory od vnějšího okraje, vidlička či lžička nad talířem patří dezertu. A nikdy neolizujeme nůž!

Jak by se k vám měla chovat obsluha?

Při servírování jídla v restauraci obsluha přináší pokrmy všem hostům najednou. Talíř podává vždy zprava, neměli byste si jej od číšníka brát, ale nechat jej, aby objednané jídlo položil na stůl. Stačí se jen lehce na­klonit doleva a usnadnit tak přístup. Ani po dojedení s talířem nemanipulujte a nechte obsluhu, aby jej odnesla sama – opět z pravé strany. V čem můžete pomoci, to je umístění příborů, které naznačuje, zda je již možné talíř odnést. Pokud si přejete ještě v jídle pokračovat, nechte zkříženou vidličku a nůž, pokud jste již dojedli, položte příbor těsně u sebe na bok talíře. Nedotýkejte se ani sklenice, když vám ji číšník dolévá, mohli byste tím dokonce způsobit nepříjemnou situaci, kdy s takovým gestem nepočítá a tekutina pak přistane na stole.

Moderní zásady etikety

Doba jde nezadržitelně kupředu a s moder­ními technologiemi je nutné také rozšiřovat tradiční základy etikety. Například mobilní telefon nechte ztlumený a uschovaný v kabelce či tašce, aby nerušil konverzaci a neodváděl vaši pozornost – což bývá dnes častým nešvarem ve stravovacích zařízeních. Dokonce podle průzkumu Českého svazu pivovarů a sladoven by takřka polovina dota­zovaných uvítala zákaz používání mobilů v restauracích. Jeden izraelský podnik dokonce zavedl speciální akci, kdy zákazník, který u vstupu odevzdá svůj mobilní telefon, dostane 50 % slevu.

A jak je to v jiných zemích?

Je důležité si uvědomit, že etiketa u stolování je v každé zemi odlišná. Zatímco u nás už od školky slýcháváme „Dobré chutnání! Děkujeme za přání! A žádné povídání“ nebo „S plnou pusou se nemluví!“, Francouze byste asi hluboce urazili, kdybyste u stolu neprohodili ani slovo, protože pro ně se ho­stina stává naopak každodenní příležitostí k dlouhým hovorům. Stejně tak hromada drobků na zemi zde není žádné faux pas, ale důkaz, že vám chutnalo. V Číně a Japonsku se jí zásadně hůlkami a srkání a mlaskání se považuje za pochvalu. V kavkazských zemích je i krkání známkou uznání kuchaři, v Saúdské Arábii se jí rukama – v našich zeměpisných šířkách ovšem v restauraci nic podobného nezkoušejte, protože byste byli považováni za „nezdvořáky“. Konzumace rukama se toleruje pouze u pokrmů, jako je pizza, hamburger, ale také humr či pečínky.

 

Doporučujeme
Dodo for life - Sapeli
Hornbach
Vzdělávací a informační centrum Floret
Akční nabídky
Magazine
Mapa obchodní a zábavní zóny
Vyhledejte svůj oblíbený obchod nebo naplánujte trasu v mapě.
Nechte se informovat
Pro vyhodnocování návštěvnosti, optimalizaci webových stánek a personalizaci využíváme cookies.
Používáním našich webových stránek souhlasíte s Principy ochrany soukromí.
Rozumím
Můj účet
OdhlášeníObjednávkyOsobní nastavení
Vše o nákupu
skladem
Po kliknutí na tlačítko “Koupit” budete přesměrováni na e-shop prodejce. Vložte tento, případně i další produkty, do košíku a nakupte.
Sdílet detail
Chcete, aby se zde zobrazovala vaše firma?
Máte-li zájem o zobrazování vaší společnosti na našem webu, vyplňte prosím tento formulář.